Tuesday, 20 December 2011

PENYELESAIAN MASALAH SECARA ISLAM

Menurut Abdul Rahman(2002) penyelesaian masalah secara islam terbahagi kepada tiga pendekatan, iaitu pendekatan tauhid, pendekatan hukum dan pendekatan sufi. Ketiga-tiga pendekatan ini juga dikenali dengan pendekatan aqidah,syariah dan akhlak. Pendekatan ini saling melengkapi dan menguatkan, kerana semuanya berasaskan ajaran islam yang syumul(menyeluruh) dan takammul(sempurna).

CIRI-CIRI PENYELESAIAN MASALAH

    1.     PENDEKATAN TAUHID(AQIDAH) 


Pendekatan ini mampu menyelesaikan masalah ontonologi iatu tenteng hakikat Tuhan, alam dan manusia.

  • Tuhan:  Sesuai dengan ajaran tauhid bahawa Tuhan bukan sahaja bersifat Esa bahkan merupakan satu-satunya Tuhan yang mencipta dan menguasai alam serta menjadi sasaran pengabdian makhluk dan alam seluruhnya. Dokrin, teori, atau ajaran tauhid menentang sekeras-kerasnya  perbuatan syirik dan taghut, iaitu sebarang penyekutuan dengan kuasa Allah dalam sebarang bentuk dan rupa. Doktrin tauhid bukan sahaja mampu menyelesaikan masalah Abadi bahkan seluruh masalah segera. Sebagai kuasa atau hakim tertinggi, Dialah(Allah) sahaja berhak membuat sesuatu dan yang berhak disembah.
  • Alam:  Dalam ontonologi Islam, ala terbahagi kepada dua bahagian; alam nyata dan alam ghaib atau alam dunia dan alam akhirat. Jika dialam dunia manusia boleh bertindak bebas sesuka hati tetepi di alam akhirat  manusia akan diadili seluruh perbuatannya. Disanalah mereka akan diadili seluruh perbuatannya.Di sanalah mereka akan ditentukan samada masuk syurga atau neraka. tetapi terhad untuk itu sahaja kerana tidak boleh digambarkan oleh pemikiran manusia keadaan syurga dan neraka itu. Hal ini kerana pemikiran manusia adalah terbatas. Maka dengan pendekatan tauhid melalui kekuatan iman dan akidah barulahnmanusia dapat memahami hakiakat kehidupan sementara dialam nyata ini.
  • Manusia:   Manusia dari segi logiknya mempunyai dua unsur, iaitu jasmani dan rohani. Sungguhpun demikian, hakikat manusia ialah pada unsur rohani atau jiwanya yang bersifat kekal, Sejak kejadian alam lagi, sudah terdapat perjanjian dan penyaksian bahawa manusia mengakui beiman kepada Allah.


Unsur jasad dan roh bersatu
Sumber: traviservin.blogspot.com

Sebagaimana firman Allah:
Dan (ingatlah), ketilka tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak adam dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "bukankah aku ini Tuhanmu?" mereka menjawab: "Betul(engkau tuhan kami), kami menjadi saksi." Surah Al-A'raf ayat 172.


     2. PENDEKATAN HUKUM
         Pendekatan hukum dalam penyelesaian masalah merupakan bentuk pendekatan islam yang bersifat rasional dan intelektual. Untuk mengetahui prinsip-prinsip penyelesaian masalah secara islam menurut pendekatan hukum, kita perlu mengetahui ciri-ciri Syariat islam itu sendiri. Pada umumya, ciri-ciri syariat islam ialah: 
  • Rabbani(ketuhanan), alamiyyah(kealaman), syumul(menyeluruh), harakah(bergerak) dan wasatiyyah(seimbang).
         Melalui penerapan ciri syumul dan takammul misalnya, semua masalah kehidipan dapat diselesaikan, lantaran segala masalah dan penyelesainya sudah tersedia dalam warisan fiqh islam. Kesyumulan(menyeluruh) syariat Islam mencakupi seluruh aspek kehidupan manusia.sebagaimana firman Allah
  Dan kami tidak mengutuskan kamu melainkan kepada ummat manusia seluruhnya sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan”. ( Saba’: 28 )                     

Antara aspek yang dicakupi dalam Islam ialah:
     
          1. Aspek ibadah yang mengatur hubungan hamba dengan Tuhannya iaitu melalui hukum bersuci, solat,          
             puasa, haji, berkorban dan lain-lainnya.
          2. Aspek munakahat iaitu melalui hukum nikah, talak, iddah, nafkah, wasiat harta dan sebagainya.
          3. Aspek muamalat iaitu seperti jual eli, gadaian, hibah, pinjam meminjam dan lain-lain.
          4. Aspek ekonomi iaitu seperti sistem zakat, baitulmal dan sebagainya.
          5. Aspek jenayah iaitu seperti hukum qisas, hudud, dan sebagainya.
          6. Aspek kehakiman iaitu seperti hukum putusan, dakwaan dan saksi juga terkandung dalam Islam.
          7. Aspek kenegaraan iaitu seperti hukum mengangkat ketua(imam), badan menyuarat, kewajipan 
             pemerintah dan sebagainya.
          8. Aspek hubungan antarabangsa iaitu seperti hubungan antara negara-negara, perang dan damai, jihad 
              sebagainya.


   3.  PENDEKATAN SUFI
          Pendekatan hukum dianggap bersifat tegas dan keras, tetapi pendekatan sufi dianggap bersifat lembut.
          Penyelesaian melalui pendekatan sufi memerlukan tiga perkara asas, iaitu hakikat masalah, sebab masalah 
          kaedah penyelesaian

 1.  Hakikat masalah:
Menurut Dr Said Ramadhan Al-Buti dalam kitabnya Dosa Batin: Musuh Terbesar  Dalam Hidup Manusia(Batin Al-ithmi: Alkhatar Al-akhbar fi Hayat Al-Muslimin), masalah sebenar umat Islam bukan soal ilmu ata pemikiran, tetapi soal akhlak dan amalan. Ramai orang yang menguasai ilmu, teori dan kaedah-kaedahnya, tetapi penyakit sebenarnya ialah jiwa dan hawa nafsu yang kotor. Debgan memahami hakikat masalah barulah seseorang dapat menyelesaikannya dengan tepat dan sempurna.

 2. Sebab masalah

Sebab ini mempunyai dua faktor iaitu faktot tuhan dan faktor manusia itu sendiri:
a) faktor tuhan: Sebagai Maha Pencipta terhadap sesuatu diatas muka bumi ini, maka dia sahajalah
yang berhak diatas penciptaan dan parancangannya. Dialah merupakan ' 'sebab pertama' bagi segala  kejadian dan Dialah Penyudah bagi segala kejadian. 
b) faktor manusia itu sendiri:
 terdapat dua mazhab yang membicarakannya iaitu mazhab jabariah dan mazhab qadariah(muktazilah). Mazhab Jabariah mengatakan manusia tiada hak dan kekuatan untuk melakukan sesuatu kecuali mengikut ketentuan Alllah, sebalikkya  Mazhab qadariah mengatakan manusia mempunyai hak dan kekuatan yang diberi Allah untuk melakukan sesuatu tanpa camput tangan-Nya. Selainnya, Ahli sunnah Ahli Sunnah Waljamaah juga mengajarkan bahawa Allah memeng berkuasa diatas segala-galanya, tetapi manusia diberi kekuatan atau kudrat dan kemahuan untuk melakukan sesuatu.


3. Kaedah penyelesaian
Masalah hakiki umat islam dapat diselesaikan dengan pendekatan sufi iaitu kaedah tasawwuf praktikal bukan tasawwuf teori. Tasawwuf teori dapat menguatkan akhlak dan adab manusia Umat islam khususnya.pendekatan ini berasaskan prinsip Vertikal dab Horizontal:
     
 1. Dimensi Horizontal:  Kaedah ini melalui dua proses iaitu, pembersihan diri dari sifat-sifat buruk     (mazmumah) dan menghiaskan diri denga sifat-sifat baik(mahmudah).
 2. Dimensi Vertikal: penyelesaian masalah yang menekankan hubungan tuhan melalui amal ibadah,                doa, zikir,wirid dan membaca Al-Quran.
                                             
Kesimpilannnya, pendekatan sufi banyan membantu dalam menyelesaikan masalah kehidupan manusia, seperti masalah-masalah sosial, ekonomi, pendidikan, politik, dan yang paling penting adalah masalah mental dan emosi.
Jika dibandingkan pendekatan hukum dan pendekatan sufi, pendekatan sufi lebih berkesan dan kukuh, kerana hati hati yang mempuyai benteng akidah dan akhlak yang kuat tidak akan hancur walau diserang oleh pelbagai cabaran dan masalah.

No comments:

Post a Comment